Nyhedsbrev marts 2020

  • Af LøkkeFonden

Kære læser,

Vi befinder os lige nu i en svær og uvant situation, som vi alle prøver at komme igennem på bedste vis. I LøkkeFonden tager vi situationen alvorligt, men vi forsøger samtidig at holde modet oppe og bevare optimismen for at komme godt igennem dagene.

Vi har igangsat alternative aktiviteter som erstatning for de fysiske møder i vores 8 mentorcentre, så vi fortsat kan hjælpe drengene fra DrengeAkademiet 2019, der er involverede i mentorordningen. Al indendørs- og udendørstræning knyttet til LøkkeFondens Challenge 2020 har vi foreløbigt sat i bero frem til d. 13. april, mens vi på bedst mulig vis forsøger at holde Challenge-drengene ved ilden via kontakten lokalt og de sociale medier. Vores EsbjergAkademi er udskudt til efteråret og eleverne på LifeSkills LINIE 10 modtager fjernundervisning.

Vi håber, at et distanceret fællesskab vil være med til at sikre, at vi snart kan vende tilbage til dagligdagen, som vi kender den. Vi følger selvfølgelig situationen tæt og træffer de nødvendige forholdsregler ud fra myndighedernes anbefalinger.

Når dette er sagt, så har vi stadig en masse spændende arbejde foran os. Vi er i fuld gang med forberedelserne til denne sommer, hvor vi i skrivende stund fortsat håber, det vil være muligt at afvikle vores to signaturprojekter, DrengeAkademiet og LøkkeFondens Challenge.

I dette nyhedsbrev får du en lille update på vores arbejde og samtidig et par gode råd til, hvordan du bedst muligt kommer igennem de kommende uger sammen med dine børn.


DrengeAkademiet 2020

Til DrengeAkademiet har vi igen i år et bredt felt af kvalificerede ansøgere, hvis ansøgninger vi i øjeblikket nærlæser. Vi forventer at kunne give svar vedr. optagelse i uge 17 (april). Vi vil gerne benytte muligheden til at sige tak til alle drenge og forældre for jeres interesse i DrengeAkademiet. Vi ved, det har krævet tid, omtanke og ikke mindst mod at skrive en ansøgning, så det sætter vi stor pris på.

Vi arbejder lige nu ihærdigt på at sikre den fortsatte kontakt til drengene fra DrengeAkademiet 2019, der er en del af den nuværende mentorordning. Virkelighed er en anden end for en måned siden, og vi forsøger derfor at finde fuldgode erstatninger for de fysiske møder i vores 8 mentorcentre, hvor drengene siden sidste sommer har mødtes fast 2 gange om måneden.

I de foregående uger har vi været i telefonisk kontakt med alle drengene, afholdt livesession med vores forældrevejleder på Facebook, tilbudt lektiehjælp online samt afprøvet en ny digital mødeform med flere af drengene. Vi fortsætter i samme spor de kommende uger, der vil byde på endnu mere lektiehjælp, forældresessions samt flere digitale møder for drengene. Det glæder vi os rigtig meget til, da vi mærker, at behovet er stort.

Fælles kampråb ved afslutningen af DrengeAkademiet 2019
Foto: Rune K. Andersen

LøkkeFondens Challenge 2020

Startskuddet til LøkkeFondens Challenge lød d. 1. marts 2020. Desværre nåede drengene kun én til to træninger i spinninglokalet før Covid-19-krisen ramte os. Træningen er nu sat på hold, og drengene tripper for at få lov til at komme ud på landevejen.

I år har vi hele 100 deltagende drenge fordelt på 8 forskellige byer. Drengene er topmotiverede, og vores mange drengeansvarlige gør alt, hvad de kan for at holde liv i motivationen gennem løbende dialog med drengene via de sociale medier. I skrivende stund er planen at påbegynde landevejscyklingen efter d. 13. april, hvor drengene endnu har 11 uger til at komme i form til at cykle 500 km på 5 dage. Dette især ved hjælp af de 7 personlige karaktertræk, der er omdrejningspunkt i samtlige af vores projekter.

Vi følger naturligvis myndighedernes anbefalinger og gør samtidig, hvad vi kan for at bevare optimismen. Ekstraordinære tider kræver ekstraordinære indsatser, og vi tror på drengene hele vejen igennem.

De 7 personlige karaktertræk: Selvkontrol, engagement, vedholdenhed, social intelligens, taknemmelighed, optimisme og nysgerrighed.

Udbredelse af LifeSkills

I pilotprojektet, LifeSkills LINIE 10, har vi det seneste år arbejdet på at integrere vores forskningsforankrede metoder i et linjefag og dermed gøre metoderne til en naturlig del af det helårlige skoleprogram i 10. klassecenteret, LINIE 10, i Høje-Taastrup Kommune.

Projektet har nu nået en ny fase. De gode erfaringer, vi har gjort os, bringes videre i det kommende skoleår, hvor vi trinvist udruller indsatsen i hhv. Frederiksberg Kommune og Gentofte Kommune. Vi glæder os meget over de kommunale samarbejder og ser frem til at hjælpe endnu flere 10. klasses unge på deres vej mod en ungdomsuddannelse.
 
LifeSkills er blevet til i et samarbejde mellem LøkkeFonden, NEXT Uddannelser København og Høje-Taastrup Kommune med økonomisk støtte fra Industriens Fond.


3 gode råd til de kommende uger

Den nye hverdag har for størstedelen budt på en noget anderledes kalender med hjemmekontor, hjemmeskole og generelt et brud med vante daglige rutiner.
 
Lukkede skoler og institutioner landet over er en ny og uvant situation for alle, og selvom de fleste forældre (heldigvis) er vant til at bruge mange timer dagligt sammen med deres børn, vil vi alligevel gerne opfordre til, at man som voksen forholder sig til, hvordan man bedst muligt kommer igennem de kommende uger sammen med sine børn.

1. Skab orden i kaos med fast struktur
Børn og unge har et stort behov for og trives bedst med genkendelighed og forudsigelighed. Vores første og vigtigste opfordring er derfor: Skab struktur på den nye midlertidige hverdag.

Det kan du helt konkret gøre ved at dele dagene op i bidder og planlægge nogle gode faste rutiner. Inddrag gerne dit barn i planlægningen af dagenes struktur. Lav en fysisk plan, hvor I f.eks. skriver stå-op-tid, måltider, skole-/lektietid, skærmtid, udetid, fri leg, osv. Hæng planen op, så alle i familien kan følge med i, hvor I er i dagens program. Har dit barn læsevanskeligheder, så lav evt. simple tegninger eller find billeder på nettet, der illustrerer dagens aktiviteter.

Den fysiske plan er ikke kun et værktøj til at opretholde struktur, men også et værktøj, der kan give en følelse af tryghed og forudsigelighed.

2. Begræns skærmtid og skru op for samvær og nærvær
Det er fristende at bruge tablets, computere og fjernsyn som tidsfordriv – især i en tid, hvor der umiddelbart ikke synes at være ret meget andet at give sig til.

Dit barns hjerne og krop er under udvikling, og mange timers skærmtid er ifølge forskning ikke gavnligt for nogen af delene. Det er vigtigt, at dit barn indgår i mange forskellige aktiviteter i løbet af en dag. Og her er skærmen blot én af dem.

Børn og unge er sociale væsener og har ligesom voksne sociale behov. Der er mange muligheder for at skabe hygge, samvær og nærvær – både inde og ude. I kan fx samle jer om et brætspil, gå i køkkenet for at afprøve nye opskrifter, mørklægge stuen til højtlæsning, bruge spisebordet som bordtennisbord, osv. I kan trille bold i haven, øve jer på at slå kolbøtter og vejrmøller, gå en tur i skoven og se efter forårstegn eller en tur på stranden og smutte sten i vandet. Vær kreativ, skru op for hyggen og tænk gerne i aktiviteter, der normalt ikke er tid eller overskud til i hverdagen. Vi har alle godt af at bruge vores hjerne, krop og sanser på forskellige måder, så vi fyldes op med indtryk på den gode måde.

3. Inddrag og involvér dit barn
Alle mennesker – uanset alder – har behov for at føle sig vigtige. Vi har behov for at opleve, at vi bidrager positivt til fællesskabet, og at vi får udrettet noget dagligt.

Overvej om dit barn indgår som en vigtig og uundværlig del af husstanden. Tager dit barn del i de praktiske opgaver derhjemme eller bor dit barn på ”et hotel med all inclusive”, hvor alt det praktiske er voksenopgaver?

Det er vigtigt, at vi møder vores børn med høje positive forventninger. Det giver selvværd og optimisme i forhold til egne evner. Hvis ikke der er nogen, der har forventninger til os, hvorfor skulle vi så selv have det? Det gælder ikke kun i skolen, men også derhjemme.

Inddrag dit barn i de praktiske opgaver såsom madlavning, oprydning, rengøring, tøjvask, skift af sengetøj, tømme affaldsspand, havearbejde, hundeluftning osv. – mulighederne er uendelige og kan tilpasses alle aldre. 

Måske vil ovenstående give anledning til protest, men tag ikke fejl. Det styrker både børnenes selvværd og følelse af mening i hverdagen, og det er særligt vigtigt i en tid, hvor hverdagen ikke er, som den plejer. Når det kommer til stykket, gider børn og unge det meste – især hvis de kan få lov at gøre det sammen med en betydningsfuld voksen, som de holder af.


Følg vores arbejde på de sociale medier

Vil du have flere tips til at komme igennem den nye uvante situation, som vi står i? Så følg med på LøkkeFondens FacebookLinkedIn og Instagram (under navnet loekkefonden.dk). Her sætter vi løbende fokus på vores 7 karaktertræk, herunder hvordan man kan træne dem og bruge dem aktivt i hverdagen.


Støt os og gør en forskel

Har du lyst til at støtte LøkkeFondens almennyttige arbejde og drengenes kamp? Her på hjemmesiden kan du give et engangsbeløb eller blive fast månedlig bidragsyder. Alle donationer har betydning, og vi sætter stor pris på hver enkelt krone, vi får doneret.

Sammen kan vi gøre en forskel og bringe drenge på kanten tilbage ind i fællesskabet.


Vi er bedst sammen – og lige nu hver for sig.

Pas på jer selv og hinanden.

Team LøkkeFonden
Benjamin, Kristian, Lasse, Line, Kitt, Karen, Malene Louise, Emilie, Laura og Frederik.