FN’s verdensmål
FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling udgør en omfattende og ambitiøs dagsorden med potentiale til at forandre verden i en mere bæredygtig og retfærdig retning.
FN’s verdensmål forpligter alle verdens medlemslande, inklusive Danmark, til at arbejde hen imod målsætninger inden for områder som sundhed, trivsel og kvalitetsuddannelser.
I LøkkeFonden tilslutter vi os verdensmålene og integrerer dem på flere niveauer i vores indsatser. Verdensmålene fungerer som inspirationskilde og et pejlemærke for, hvordan vi aktivt kan bidrage til en positiv udvikling til gavn for alle i Danmark.
Nedenfor kan du læse, hvordan FN’s verdens mål indgår i LøkkeFondens almennyttige arbejde.
Forskning viser, at mental sundhed har en direkte indflydelse på læring og chancen for at gennemføre en uddannelse. Hos LøkkeFonden ser vi mental sundhed som mere end blot fraværet af psykiske problemer. Det handler om trivsel, glæde, tilfredshed med livet og evnen til at trives i hverdagen og deltage i positive sociale fællesskaber.
Vores mål er at forbedre livskvaliteten for unge med faglige, personlige og/eller sociale udfordringer ved at fremme deres mentale sundhed gennem fællesskaber. Alle vores aktiviteter foregår inden for stærke, sociale og forpligtende fællesskaber, hvor følelsen af tilhørsforhold og at være en del af noget større er central. Vores projekter inkluderer ligeledes en betydelig mængde fysisk aktivitet og sund kost, som er essentielle byggesten for et sundt liv i trivsel.
Vi har løbende eksterne evaluatorer til at måle vores indflydelse på de unges mentale sundhed og trivsel. Oxford Research har bl.a. undersøgt betydningen af DrengeAkademiet for de deltagende drenges mentale sundhed og slået fast, at DrengeAkademiet har en langvarig positiv virkning på drengenes selvværd og handlekompetence.
Senest har analysefirmaet Impactly udarbejdet en SROI-analyse (Social Return on Investment), der giver et omfattende indblik i DrengeAkademiets effekter på både individ- og samfundsniveau – herunder de budgetøkonomiske og sociale gevinster ved indsatsen. Analysen, som bygger på validerede psykometriske værktøjer, konkluderer, at for hver investeret krone sparer samfundet 2,3 kr. årligt. Dette understreger, at DrengeAkademiet ikke blot er en stærk samfundsøkonomisk investering, men også har en betydelig positiv indflydelse på målgruppen.

Mål nr. 4: Kvalitetsuddannelse
Sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring.
I LøkkeFonden arbejder vi målrettet på at sikre unge lige adgang til alle uddannelsesniveauer gennem egne projekter samt ved at udbrede vores viden og erfaringer til praktikere i hele landet.
Siden 2012 har vi afprøvet en lang række forskningsinspirerede tiltag og metoder med det formål at generere ny viden om meningsfulde indsatser for udfordrede unge, som kan inspirere bredt på uddannelsesområdet. Metoderne, som vi bl.a. har udviklet på DrengeAkademiet, kan tilpasses lokalt og dermed bidrage med nye pædagogiske og didaktiske tilgange i arbejdet med at styrke og motivere skoletrætte unge.
Vi gennemfører løbende læringscamps og boost-forløb i samarbejde med både kommuner og skoler landet over og formidler vores viden bredt til fagmiljøer, der arbejder med udfordrede unge.
Dertil afholder vi kompetenceudviklingsforløb og workshops i forskellige regi, hvor vi giver sparring på arbejdet med karaktérdannelse, synlig læring, growth mindset, positive relationer, klasserumsledelse samt indretning af læringsmiljøer. På den måde tilbyder vi et både teoretisk som og praktisk kompetenceløft til gavn for unges udvikling og læring.

Mål nr. 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst
Fremme vedvarende, inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst, fuld og produktiv beskæftigelse samt anstændigt arbejde til alle.
Unge uden en uddannelse eller et job udgør en betydelig samfundsudfordring i mange vestlige lande. Disse unge lader sig kun vanskeligt integrere på arbejdsmarkedet, hvilket påvirker deres livskvalitet og indkomst negativt. Det har konsekvenser for både det enkelte individ og samfundsøkonomien.
I LøkkeFonden fokuserer på vi at hjælpe flere unge mellem 13-25 år ind i uddannelse, beskæftigelse, praktik eller kompetenceløft. Vi stræber efter at hjælpe dem med at blive velfungerende, sociale individer og styrke deres muligheder for at gennemføre en uddannelse og deltage på arbejdsmarkedet på lige vilkår med andre.
Et gennemgående mål med vores projekter er at reducere andelen af unge, der ikke er i beskæftigelse eller under uddannelse, væsentligt. For at sikre en forbindelse til erhvervslivet i DrengeAkademiets gruppementorforløb arbejder vi aktivt med fritidsjobsindsatser og virksomhedsbesøg. Vi involverer også lokalsamfundet i Challenge for at fremme social inklusion og støtte drenge i deres uddannelses- eller jobforløb. Endeligt samarbejder vi også med kommunale ungeaktører (UU-vejledere og beskæftigelsesrådgivere), undervisere og vejledere fra uddannelsesinstitutioner, FGU samt behandlingssteder.
Udover gevinsten for den enkelte er der en række samfundsgevinster ved at motivere udfordrede unge til videre uddannelse og beskæftigelse. Det inkluderer bl.a. at reducere antallet af ydelsesmodtagere samt imødegå rekrutteringsudfordringer og den stigende mangel på faglært arbejdskraft. Vores arbejde sigter mod at styrke udfordrede unges forudsætninger for at blive ydende og nydende samfundsborgere, så de kan bidrage aktivt til samfundets økonomiske vækst.

Mål nr. 17: Partnerskaber for handling
Styrk det globale partnerskab for bæredygtig udvikling og øg midlerne til at nå målene.
Delmål 17.17: “Der skal tilskyndes og fremmes effektive offentlige partnerskaber, offentligt-private partnerskaber og civilsamfundspartnerskaber, som bygger på erfaringer og ressourcestrategier fra partnerskaber.”
Vi anser samarbejde mellem den private sektor, den offentlige sektor og civilsamfundet som afgørende for at løse konkrete udfordringer I samfundet. Derfor fokuserer vi dagligt på at etablere og vedligeholde partnerskaber med andre aktører, så vi sammen kan yde en målrettet indsats for udfordrede unge.
Vi har etableret flere samarbejder med skoler og kommuner landet over, der alle ønsker at udvikle og implementere innovative læringsforløb til fordel for både børn og unge. Læs mere om vores udbredelsesprojekter her.