FN’s verdensmål
FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling er en omfattende og ambitiøs dagsorden med potentiale til at forandre verden i en mere bæredygtig og retfærdig retning, hvor ingen lades i stikken.
FN’s verdensmål går ind under princippet om universalitet. Det vil sige, at målene forpligter alle verdens lande, herunder også Danmark, til at arbejde frem mod målsætninger, der omhandler alt lige fra sundhed og trivsel til kvalitetsuddannelser.
I LøkkeFonden tilslutter vi os verdensmålene. Vi arbejder med dem på flere niveauer i vores mange indsatser og projekter. Verdensmålene fungerer som inspiration og pejlemærke for, hvordan vi kan gøre en forskel og sikre en positiv udvikling til gavn for alle i en dansk kontekst.
Nedenfor ses 4 eksempler på, hvordan FN’s verdensmål rammer naturligt inden for LøkkeFondens almennyttige arbejde her i Danmark.
Mål nr. 3: Sundhed og trivsel
Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper.
Forskning peger på, at mental sundhed har betydning for læring og sandsynligheden for at få en uddannelse. Vi forstår mental sundhed som mere end det at være fri for psykiske problemer. Det handler om at have det godt med sig selv, være glad og tilfreds med livet, at kunne fungere i hverdagen og indgå i positive sociale fællesskaber.
LøkkeFonden har som målsætning at forbedre livskvaliteten for unge med faglige, personlige og/eller sociale udfordringer. Vi arbejder for at fremme mental sundhed for den enkelte – særligt gennem fællesskaber, da forudsætningen for trivsel er et tilhørsforhold til et sundt fællesskab. Alle LøkkeFondens aktiviteter foregår inden for rammer af stærke sociale og forpligtende fællesskaber, hvor følelsen af at høre til og være en del af noget større er central.
Sundhed og trivsel er et tema, vi har gjort til genstand for ekstern evaluering. På DrengeAkademiet har vi på eget initiativ indgået et samarbejde med Oxford Research, som måler på udviklingen i drengenes selvværd, trivsel og handlekompetence.
Alle vores projekter indebærer derudover en stor mængde fysisk aktivitet og sund kost. Fysisk aktivitet er et væsentligt element i et godt og sundt liv. Det er ikke bare vigtigt for kroppen, men i høj grad også for psyken. Dette ses bl.a. i LøkkeFondens Challenge, hvor vi har gjort cykling til omdrejningspunkt. Her træner drengene op til at kunne cykle 500 km på blot 5 dage og de guides samtidig til en sundere livsstil gennem undervisning i kost og ernæring.
Mål nr. 4: Kvalitetsuddannelse
Sikre alle lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme alles muligheder for livslang læring.
I LøkkeFonden arbejder vi for at sikre alle unge lige adgang til alle niveauer af uddannelse og erhvervsrettet uddannelse.
Siden LøkkeFondens stiftelse i 2012 har vi arbejdet med at omsætte nyere pædagogisk forskning til konkrete tiltag i praksis, herunder afprøvet en lang række forskningsforankrede metoder med henblik på at genere ny brugbar viden, som gennem udbredelse kan inspirere bredt på uddannelsesområdet.
Langt de fleste af de forskningsforankrede metoder, som vi bl.a. anvender på DrengeAkademiet, kan tilpasses lokalt og således bidrage med nye måder at gribe læringsmæssige problematikker an på i praksis. I projektet, LifeSkills, har vi bl.a. integreret metoderne i helårlige skoleprogrammer for 10. klasser på tre skoler i Høje-Taastrup Kommune, Gentofte Kommune og Frederiksberg Kommune. Disse erfaringer bringes med videre, når vi trinvist udruller indsatsen i flere dele af landet.
Vi formidler vores viden bredt til faglige miljøer, der arbejder med udfordrede unge, herunder kommuner og uddannelsesinstitutioner, som uddanner kommende fagprofessionelle på det sociale og uddannelsesmæssige område. Vi afholder bl.a. kompetenceudviklingsforløb og workshops i forskellige regi med fokus på initiativer, der bl.a. styrker karaktérdannelse, growth mindset, relationskompetencer, synlig læring og klasserumsledelse. Hermed giver vi et teoretisk og praktisk kompetenceløft, der kan komme unges udvikling og læring til gode.
Mål nr. 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst
Fremme vedvarende, inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst, fuld og produktiv beskæftigelse samt anstændigt arbejde til alle.
Unge, der hverken kommer i gang med en uddannelse eller et job, udgør en af de helt store samfundsudfordringer i mange vestlige lande i dag. Disse unge lader sig kun vanskeligt integrere på arbejdsmarkedet, og har derfor udsigt til en væsentlig lavere livskvalitet og -indkomst end andre – noget, der både har individuelle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
I LøkkeFonden arbejder vi for, at flere unge mellem 15-24 år kommer i uddannelse, beskæftigelse, praktik eller anden form for kvalificering og kompetence løft. Vi vil hjælpe unge til at blive velfungerende, sociale mennesker og samtidig styrke deres muligheder for at gennemføre en uddannelse og tage del i arbejdsmarkedet på lige vilkår med andre.
Et gennemgående mål med vores projekter er at reducere andelen af unge, der ikke er i beskæftigelse eller under uddannelse væsentligt. Derfor har vi indgået et tæt samarbejde med FLAIR, som er med til at sikre en tæt kobling til erhvervslivet i DrengeAkademiets understøttende gruppementorforløb. FLAIR hjælper bl.a. med fritidsjobindsatser og at skabe indgange til besøg i diverse virksomheder.
På LøkkeFondens Challenge inddrager vi aktører fra lokalsamfundet med henblik på at fremme social inklusion og hjælpe drenge videre eller tilbage i et uddannelses- eller jobforløb. Vi samarbejder bl.a. med kommunale ungeaktører (UU-vejledere og beskæftigelsesrådgivere), undervisere og vejledere fra uddannelsesinstitutioner, FGU samt behandlingssteder. Dertil engagerer vi det lokale erhvervsliv, så de unge kan mødes med lokale erhvervsfolk, danne netværk og etablere kontakter, der tilsammen kan hjælpe dem godt videre.
Vi tror på, at unges tilknytning til arbejdsmarkedet er vigtig. Via arbejdet får de nemlig adgang til et fællesskab, hvor man er ”nogen”, og man kan ”noget”. Det, mener vi, har en helt anden mening og betydning end den, der er relateret til skolen – især for de unge, som har mange negative skoleerfaringer med sig i bagagen. Det er bl.a. derfor vi med LifeSkills har udviklet en erhvervsmentorordning, hvor ressourcer fra det lokale erhvervs- og fritidsliv byder ind med målrettet mentorstøtte. Et centralt fokus i LifeSkills er mindske frafald på erhvervsuddannelser, så flere unge gennemfører og derigennem skabe bedre afsæt for job og øget faglært arbejdskraft.
Udover gevinsten for den enkelte er der en række samfundsmæssige gevinster forbundet med at ruste og motivere udfordrede unge til videre uddannelse og beskæftigelse. Det kan mindske antallet af potentielle ydelsesmodtagere samt imødegå rekrutteringsudfordringer og den stigende mangel på faglært arbejdskraft.
Vores arbejde skal styrke udfordrede unges forudsætninger for komme godt videre i livet som både ydende og nydende samfundsborgere – og dermed aktivt bidragende til samfundets økonomiske vækst.
Mål nr. 17: Partnerskaber for handling
Styrk det globale partnerskab for bæredygtig udvikling og øg midlerne til at nå målene.
Delmål 17.17: “Der skal tilskyndes og fremmes effektive offentlige partnerskaber, offentligt-private partnerskaber og civilsamfundspartnerskaber, som bygger på erfaringer og ressourcestrategier fra partnerskaber.”
Vi mener, at samarbejde og partnerskaber mellem den private sektor, den offentlige sektor og civilsamfundet er vejen frem, når det kommer til at løse helt konkrete udfordringer i samfundet. Derfor har vi i vores daglige virke stort fokus på både at skabe samt pleje partnerskaber med andre aktører, så vi sammen kan yde en målrettet indsats over for udfordrede unge i samfundet.
Vi har etableret en lang række samarbejder med bl.a. skoler og kommuner rundt om i landet, der alle ønsker at udvikle og gennemføre nytænkende læringsforløb til gavn for både børn og unge. Læs mere om vores udbredelsesprojekter.