Pressemeddelelse, d. 21. juni 2021

40 unge drenge begiver sig ud på deres livs udfordring

Danmark har et problem. Et drengeproblem. LøkkeFondens Challenge er et udviklingsprojekt, der siden 2014 har hjulpet udfordrede drenge i alderen 16-25 år med at opnå en mere struktureret hverdag og en sundere livsstil gennem cykling.

I januar takkede mere end 50 unge drenge ja til at deltage i LøkkeFondens Challenge. En ”Challenge”, som ikke bare er et hårdt fysisk træningsforløb, men som også er et personligt udviklingsforløb, der starter i marts og slutter i oktober.

Drengene takkede ja til at deltage i et projekt, som for de fleste bød på en masse ukendte faktorer: Blive en del af et fællesskab hvor ingen kendte hinanden, stramtsiddende cykeltøj med pude i buksen, fastlåste sko på en landevejscykel og ikke mindst LøkkeFondens 7 karaktertræk. Normalt starter projektet i starten af marts med én måned på spinningcyklen i træningscentrene, men da disse var lukket grundet Covid-19, startede landevejstræningen i år allerede i slutningen af marts. Siden da har drengene trænet hårdt – både fysisk og mentalt – for at blive klar til fem dages etapeløb på i alt 500 km rundt i det danske land. En oplevelse, som skal give dem en øget tro på eget værd og potentiale.

40 håbefulde drenge er nu klar til start på onsdag d. 23. juni, og det er nu, at den lange træningsperiode skal lønne sig. De glæder sig og er spændte på samme tid. Spændte på det, der venter – både det kendte og det ukendte. I LøkkeFonden er vi stolte af de ”store skridt”, som drengene allerede har taget, og den enorme udvikling, som vi ser hos dem alle. Der er blevet skabt nye venskaber, og mange af drengene har allerede nu stiftet bekendtskab med evner og potentialer, som de ikke var klar over, at de havde.

Turen starter ved Bilka i Odense og går derfra til Kolding, videre til Juelsminde, over Aarhus til Rørvig. Fra Rørvig sætter vi kursen mod Slangerup for til sidst at køre over målstregen i København d. 27. juni hos dk4, hvor der vil være taler og diplomoverrækkelse. Undervejs besøger feltet nogle af de sponsorer, der gør det muligt at hjælpe drenge på kanten tilbage i fællesskabet. Heriblandt Bilka i Odense, Kolding og Vejle, Power i Horsens samt Falck i Middelfart, Holbæk og Kokkedal.

Når ”Challenge-drengene” har holdt deres velfortjente sommerferie, mødes vi igen i efteråret. Første gang d. 22. august i Tivoli til ”Drengenes Dag”. Derefter mødes vi igen i september og oktober for at genopfriske minder fra sommeren, besøge virksomheder, og få en snak om fremtiden, og hvad den kunne byde på af spændende muligheder i forhold til både job og uddannelse. I samarbejde med Adecco bliver drengene forberedt på jobsøgning, jobsamtaler samt udarbejdelse af CV.

I årene 2018-2020 har LG Insight været tilknyttet som evaluator for Challengeprojektet. Og det står klart, at drengenes udbytte har været markant. Notatet viser overordnet, at Challenge-forløbene i 2018, 2019 og 2020 har:

• Styrket drengenes selvværd og tro på eget potentiale.
  • Styrket drengenes tro på, at fremtiden rummer muligheder og tilbud.
  • Styrket drengenes mentale sundhed, herunder øget deres fysiske og psykiske trivsel, da de generelt oplever et højereenerginiveau samt bedre humør i deres hverdag.
  • Givet drengene følelsen af at være en del af et socialt fællesskab.
  • Styrket drengenes kompetencer til at håndtere udfordringer, som de møder i dagligdagen.Vi glæder os til at offentliggøre den samlede evalueringsrapport fra LG Insight i løbet af sommeren 2021, hvori drengenes uddannelses- og beskæftigelsesstatus bl.a. indgår.

I år laver tv-stationen, dk4, og Bubber en dokumentarfilm om projektet. Bubber har siden marts fulgt drengene på tæt hold for at dokumentere den læringsrejse, som drengene er på sammen. Dette vil Bubber og filmholdet fortsat gøre, når drengene cykler turen rundt i Danmark fra d. 23.-27. juni.Dokumentaren om LøkkeFondens Challenge vil blive sendt på dk4 til efteråret.

Om LøkkeFonden

Danmark har et drengeproblem. Dobbelt så mange drenge som piger har ikke tilstrækkelige læsefærdigheder, piger får generelt bedre karakterer i skolen, og piger uddanner sig mere end drengene efter folkeskolen. Samtidig mangler mange drenge motivation for læring og tro på sig selv. Sammen med dansk erhvervsliv, førende forskere og praktikere udvikler LøkkeFonden derfor projekter, hvor udfordrede drenge lærer at skabe resultater for sig selv. Projekternes formål er at ruste og motivere de unge til at få en uddannelse eller et arbejde ved at styrke trivsel, lærelyst, faglighed og personlighed. LøkkeFonden er med til at skabe synlighed omkring drengeproblemet – samtidig med at den valide viden, som projekterne generer, udbredes med generelt sigte. Målet er at afprøve og dokumentere nye løsninger, der kan inspirere samfundet bredt. LøkkeFonden blev stiftet af Lars Løkke Rasmussen i 2012. Fonden er uafhængig og almennyttig.

Kontakt:

Direktør, Frederik Meyer