Nyhedsbrev august 2024

  • Af LøkkeFonden

Kære læser,

Selvom de fleste af os ikke vil give slip på tanken om sommer, så er det en kendsgerning, at vi så småt bevæger os mod efteråret. I LøkkeFonden kan vi heldigvis se tilbage på en givende sommer, hvor vi havde selskab af mange fantastiske unge, der alle brændte for at udvikle sig og lære nye strategier til det skoleår, som netop er begyndt.

I juni og juli blev DrengeAkademiet gennemført i både Danmark og i Norge, og nu nærmer et tre-ugers intensivt læringsforløb i Kalundborg sig med hastige skridt.

I øjeblikket indsamler vi evalueringsdata fra ansatte og forældre, og vi glæder os til at samle trådene, så vi kan finpudse vores indsatser fremadrettet.

Nedenfor kan du læse mere om sommerens højdepunkter, herunder en særdeles flot millionbevilling, som LøkkeFonden har modtaget til et nyt projekt fra Den A.P. Møllerske Støttefond.

Tak fordi du læser med! 

Foto: Boddum Production, DrengeAkademiet 2024

Projekt Slutspurt

Vi er stolte og glade for at kunne annoncere, at LøkkeFonden har fået bevilget 4.500.000 kr. fra Den A.P. Møllerske Støttefond til et nyt projekt; Slutspurt.

Projekt Slutspurt har til formål at hjælpe unge i udsatte positioner i 9. klasse med at bestå folkeskolens afgangsprøve, indgå i nye meningsfulde fællesskaber samt opnå bedre mental sundhed, så fremtiden ser lysere ud.

Uddannelse er i dag en af de vigtigste grundsten i et ungt men­ne­skes liv og en væsentlig beskyttelsesfaktor mod social udsathed. Alligevel viser nye tal fra Danmarks Statistik, at mere end hver 10. folkeskoleelev i dag hverken består dansk og matematik, når de afslutter 9. klasse. På landsplan drejer det sig om 11,5% af eleverne, hvilket er en markant stigning og den højeste andel i mere end 10 år. Det skal vi tage alvorligt, for det at kunne læse, skrive og regne er en væsentlig forudsætning for at komme godt videre i ungdoms­livet.

Med støtten fra Den A.P. Møllerske Støttefond vil LøkkeFonden over de næste tre år styrke udfordrede unges faglige, personlige og sociale kompetencer gennem en kombination af intensiv undervisning, gruppementorforløb og et tæt samarbejde med de unges forældre.

Hovedaktiviteter i projektet:

  • Tre ugers intensiv læringsforløb: Fokus på dansk og matematik samt udvikling af personlige og sociale kompetencer.
  • Seks måneders gruppementorforløb: Ugentlige møder på de lokale ungdomsskoler for at fastholde læring og det meningsfulde fællesskab.
  • Forældresamarbejde: Løbende støtte og vejledning til forældre for at sikre de unges fortsatte udvikling.

Målsætninger:

  • Øge de unges chance for at bestå folkeskolens afgangsprøve.
  • Forbedre de unges mentale sundhed og trivsel.
  • Styrke de unges motivation for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.

Projekt Slutspurt er en ambitiøs idé om at samle det bedste fra DrengeAkademiet samt LøkkeFondens kommunale erfaringer og skabe et skalerbart projekt med lokal forankring – et projekt, der kan videreføres af lokale aktører.

Vi ser frem til at samarbejde med flere kommuner i de kommende år, så vi kan nå bredt ud til praktikere, der brænder for at hjælpe unge i udsatte positioner.

Tak til Den A.P. Møllerske Støttefond for tilliden og for støtten.


DrengeAkademiet 2024

DrengeAkademiet version 2024 blev traditionen tro afviklet på Flakkebjerg Efterskole, hvor 100 drenge i 7. og 8. klasse fra hele landet havde taget det modige valg at bruge to uger af deres sommerferie på at udvikle samt dygtiggøre sig fagligt, personligt og socialt.
 
Gennem projektet giver vi hvert år denne store gruppe af udfordrede drenge muligheden for at få en meningsfuld sommer med personlige sejre og positive fællesskaber.

På DrengeAkademiet og den efterfølgende gruppementorordning arbejder drengene for at indhente deres faglige efterslæb i dansk og matematik og sideløbende udvikle sig personligt og socialt. Gennem det intensive læringsprogram på akademiet oplever drengene faglige fremskridt og møder engagerede voksne, som styrker deres motivation for skolearbejde. Derudover får drengene et hav af succeser både personligt og socialt, som er med til at give dem større tro på eget værd og potentiale.

Foto: Privat, Diplomoverrækkelse på DrengeAkademiet 2024

Igen i år imponerede drengene os med deres gå-på-mod og vilje til at få det maksimale ud af projektet. Det er en inspiration at opleve deres engagement, se deres personlige udvikling, samt at opleve hvordan nye fællesskaber og venskaber opstår på tværs.

Drengenes hårde arbejde udmøntede sig også i flotte faglige resultater. På blot to uger rykkede drengene sig i gennemsnit 19%-point i matematik og 26%-point i læsning. Meget imponerende resultater. Udover den målbare faglige udvikling er drengene taget hjem med styrket selvværd og værktøjer, de kan benytte i alle stadier af livet.

For at bevare og fortsat udvikle den genfundne tro på egne evner, indgår drengene efter akademiet i et 1-årigt gruppementorforløb. Her mødes drengene to gange om måneden i vores syv lokale mentorcentre, hvor de støttes i fortsat arbejde med karaktertræk og faglighed. Derudover får drengene hjælp til lektier, får styrket fællesskabet gennem en række ekskursioner og aflægger en række virksomhedsbesøg, der kan skabe afklaring i forhold til deres nærtstående uddannelsesvalg.

Udover mentorordningen er der et separat spor til drengenes forældre, hvor vores forældrevejledere guider forældrene i opgaven med at støtte drengene i deres rejse nye gode vaner.


Guttas Campus i Sandefjord

Imens vi herhjemme var i fuld gang med forberedelserne til DrengeAkademiet 2024, gennemførte vores dygtige samarbejdspartnere i Norge den norske udgave af projektet i Sandefjord.

44 gutter klarede sig igennem det to uger lange intensive læringsforløb, Guttas Campus, og deres seje indsats blev markeret med en højtidelig diplomoverrækkelse d. 28. juni. 

Det ”norske DrengeAkademi” blev etableret tilbage i 2018 og afvikles nu årligt både i Bergen, Oslo, Sandefjord og Nordnorge. LøkkeFondens direktør, Kristian Nørgaard, har været med helt fra start og har igen i år været med som sparringspartner og underviser på campen.

Foto: Guttas Campus i Sandefjord 2024

Turbo Læring i Kalundborg

UngKalundborg og LøkkeFonden afvikler igen i september et tre-ugers læringsforløb for 25 udvalgte 9. klasses elever fra hele Kalundborg Kommune. De unge tilbydes differentieret undervisning, hvor mange af DrengeAkademiets metoder og materialer involveres direkte. I denne lokalt tilpassede udgave af DrengeAkademiet, vil vi dog også afprøve nye pædagogiske og didaktiske greb, så vi kan blive endnu klogere på, hvad der virker for målgruppen.

Den primære forskel mellem DrengeAkademiet og Turbo Læring er, at sidstnævnte læringsforløb finder sted på hverdage fra kl. 8.00-16.00.

Eleverne tilknyttet projektet i Kalundborg kan se frem til at arbejde med sig selv både fagligt, personligt og socialt. Gennem et tæt samarbejde med UngKalundborg er målet også at hjælpe de unge ind i ungdomsskolens mange forskellige sociale tilbud.


LøkkeFondens Erhvervsnetværk 

LøkkeFondens Erhvervsnetværk mødes næste gang d. 19. september, hvor vi bl.a. skal høre omkring den seneste udvikling inden for kunstig intelligens (AI) og udforske de transformative muligheder, som AI tilbyder danske virksomheder og individer. Fra automatisering og forbedret beslutningstagning til skabelsen af nye innovative produkter og tjenester, vil oplægget give et indblik i, hvordan AI kan være en katalysator for vækst og konkurrenceevne i en bred vifte af industrier.

Med en blanding af cases og aktuelle eksempler vil oplægsholder, Jesper Ulsø, demonstrere, hvordan AI allerede former fremtiden, og hvordan Danmark kan positionere sig i spidsen for denne teknologiske revolution. Oplægget vil også adressere de etiske og samfundsmæssige aspekter ved AI, og hvordan vi sikrer en ansvarlig og inkluderende tilgang til teknologiens anvendelse.

Deltagerne vil opnå en god forståelse for AI’s potentiale, og hvordan de kan integrere AI i deres egen forretningsstrategi og daglige arbejde for at skabe værdi og innovation.

Udover spændende oplæg, god mad og drikke, networking og sparring, støtter man som netværksmedlem LøkkeFonden i at hjælpe drenge på kanten ind i fællesskabet. Lyder det som noget for dig? Læs mere om Erhvervsnetværket og sikr dig en plads i netværket her.

Ved spørgsmål er du velkommen til at kontakte LøkkeFondens direktør, Kristian Nørgaard, på khn@loekkefonden.dk.


Gør en forskel og giv et bidrag

I LøkkeFonden hjælper vi unge drenge, der har mistet troen på eget værd og potentiale. Det er unge, som mistrives, har faglige efterslæb, føler sig ensomme, oplever mobning og/eller ikke tror, at de er gode nok, som de er.

Støt LøkkeFondens arbejde med et valgfrit beløb og hjælp os med at hjælpe drengene. En donation i dag er en vigtig investering i en ung drengs fremtid.

… eller doner nu på MobilePay nr. 638404

LøkkeFonden modtager ingen offentlige tilskud, men drives alene med opbakning og ind­samling af midler fra private, virksomheder og fonde. Vores almennyttige arbejde er således dybt afhængig af de økonomiske bidrag, vi kan få fra dig og andre, der gerne vil gøre en forskel og tage et socialt og samfundsmæssigt ansvar.

Hvis du som virksomhed ønsker at støtte LøkkeFondens arbejde, kan du læse mere om vores støttepakker her.

Vi er taknemmelige for både små og store bidrag, da alle donationer er med til at sikre, at vi fortsat kan tilbyde den nødvendige hjælp til udfordrede drenge i hele landet.


Følg vores arbejde på de sociale medier

Ønsker du at følge med i LøkkeFondens arbejde, så find os på FacebookLinkedIn og Instagram (under navnet loekkefonden.dk)


De bedste hilsner,

Team LøkkeFonden