Slagelse Kommune
Udbredelse gennem kommunalt samarbejde
LøkkeFondens vision er at inspirere bredt på uddannelsesområdet gennem udbredelse af vores forskningsforankrede læringskoncept og -metoder til bl.a. skoler og kommuner.
Vi er generelt nysgerrige på, hvad vores læringskoncept kan løfte, hvis det involveres i almindelig folkeskolesammenhæng.
Med dette som afsæt indledte vi i august 2017 et samarbejde med Marievangskolen, Nymarkskolen, Søndermarkskolen og Broskolen i Slagelse Kommune, som blev afsluttet i efteråret 2018.
Formål
Forløbet havde til formål at kvalificere læring i folkeskolen gennem styrket målrettethed, feedback, personlig progression og et fælles sprog om læring.
De overordnede mål på lærer- og pædagogniveau var:
- At give lærere og pædagoger overordnet viden om forskning og erfaringer der fremmer personlig og social læring
- At inspirere lærere og pædagoger med konkrete redskaber som kan involveres i personlige og sociale læreprocesser
- At skabe læringsfællesskab omkring tilrettelæggelsen af personlige og sociale læreprocesser i tilknytning til fag og understøttende undervisning med mulighed for konsulentsparring
- At skabe rum for at lærere og pædagoger kan reflektere og videndele med afsæt i afprøvede tiltag undervejs i forløbet
- At kapacitetsopbygge i Slagelse Kommune med henblik på personlig- og social læring i fremadrettet perspektiv
Forløb
Gennem samarbejdet designede vi et kompetence- og udviklingsforløb for de pågældende skolers lærere og pædagoger. Personalet blev præsenteret for LøkkeFondens forskningsforankrede læringsmetoder samtidig med, at de fik inspiration og konkrete værktøjer til selv at igangsætte nye initiativer i praksis, som fremmer elevers personlige og sociale læring.
Få mere viden om filosofien bag LøkkeFondens projekter.
Forløbet bød bl.a. på følgende aktiviteter:
- Pædagogiske dage og workshops med fokus på de 7 karaktertræk som fundament for elevers personlige og sociale læring
- Teamsparringer i årgangsteams
- Ledersparring
- Afsluttende workshop med fokus på videndeling
De konkrete aktivitetsplaner varierede på tværs af de enkelte skoler, som var meddesignende i processen.